Danhostel Ishøj Strand giver gæsterne mere end de forventer
13. feb. 2013
Kåre Welinder
Nyheder
Et Danhostel er meget mere end bare overnatning. Det er multihuse, spredt over hele landet med en lang række muligheder, der også tilbyder overnatning. Sådan mener Danhostel Ishøj Strand, og det er et koncept, de selv i allerhøjeste grad lever efter.

Et Danhostel er meget mere end et vandrerhjem. Det er et brand, der også tilbyder vandrerhjemsproduktet. Sådan siger værten på det fem-stjernede Danhostel Ishøj Strand, Inge Ulrich Ernst og forklarer, hvordan overnatninger og forbipasserende turister ikke længere er det primære produkt. Her er kurven faldende, mens den til gengæld er hastigt stigende i antallet af kurser og specielt sportsgrupper.

 ”Jeg bruger overhovedet ikke ordet vandrerhjem mere. For os er det alle tingene udenom det tidligere så kendte vandrerhjemsprodukt, der får det hele til at køre rundt. Men fordi jeg har det sådan, betyder det jo ikke, at det er sådan andre steder.”

Inge Ulrich Ernst får hele hostelkonceptet til at virke så naturligt, som hun smilende sidder i sin bløde, sorte sofa i fællesrummet med schæferhunden som fodskammel under bordet, nippende til en sprød, hjemmebagt croissant. I baggrunden siver kursusdeltagere fra Post Danmark, efter at have forsynet sig med lækkerier fra rullebordet ved døren, ind i et af stedets mange mødelokaler, og netop kurser og grupper sammenholdt med et forholdsvist simpelt motto er en af hemmelighederne bag værtsparret Inge og Michael Ulrich Ernsts succesfulde måde at drive hostel på.

 ”Kunsten ved at drive virksomhed er, at give folk mere end de forventer.”

Læs mere om Danhostel Ishøj Strand her

Og det gør de så, for mange gæster forventer ikke, at kokkene på et Danhostel kan være fra Hotel d’Angleterre, at alle er uddannet indenfor restaurationsbranchen, at værelserne kan være så store og komfortable og at alle udbudte arrangementer kan være på et så højt niveau.

 ”Vi har stor fokus på, at gæsten tydeligt kan se, at vi går meget op i professionalisme og god atmosfære. Jeg brænder meget for mit arbejde. Det er sjovt, og jeg er stolt af det produkt, vi har udviklet her.”

Sammen med manden Michael har hun været Danhostel-vært i 17 år, hvoraf de sidste seks er blevet brugt på at udvikle Danhostel Ishøj Strand fra at være et institutionslignende overnatningssted med plasticblomster og kedelige møbler. Hun har sat sit lyse, personlige præg på stedet og hele tiden sørger hun for at udvikle og udtænke nye planer, hvorved hun sammen med personalet kan udfordre hele Danhostel-konceptet.

”Jeg ser Danhostel som det overordnede brand, der repræsenterer en række produkter, der leveres på forskellig vis, alt efter hvilket Danhostel gæsten har valgt. Der er noget for enhver smag og pengepung, og alle leverer i forhold til deres individuelle spidskompetencer. Ishøj Strand tilbyder eksempelvis kurser og konferencer, ophold for sportsgrupper, og leverer rammer til det, vi kalder Livets Fester.  Nogle har Bingo-aftener og biograf mens andre arrangerer fællesspisninger og lægger hus til områdets børne- og ungdomsinstitutioner. Nogle er dygtige til lejrskoler og familieophold med gode middage, men fælles for os alle er, at vi tilbyder produktet vandrerhjem, der indeholder det gode værtsskab, mulighed for selvhusholdning, og den gode morgenmad,” siger hun, og fortsætter:

”Jeg synes det er fedt at være bred og kunne tilbyde en bred vifte af muligheder, fremfor udelukkende at satse på ”Hotel Garni.” Et ophold bør være en totaloplevelse, og jeg tror det er det, Danhostel er gode til. Vi kan ikke slå os op på at være de billigste mere, så det skal være value for money.

Hvad ser de gæster, der besøger jer?

”De fleste benytter os som base for københavneroplevelser, hvor de samtidig har ro, fred og en natur, der er helt unik. Det tager 17 minutter med S-tog til Rådhuspladsen, og gæsterne kan lade bilerne stå på vores gratis parkeringsplads. Desuden har vi stranden, shoppingcentret Waves, Arken og er centralt beliggende for besøg i Bonbon-land og Vikingelandsbyen i Roskilde.”

Hvad laver de gæster, der bor hos jer?

”Størstedelen af vores gæster stammer fra kurser, konferencer og sportsgrupper. Der er her, vores helt klare styrke ligger, og vores mange tilbagevendende gæster har tillid til optimal afvikling af deres arrangement. Vores sportsgrupper benytter vores 16 fodboldbaner, sportshaller, tennis-, badminton- og cricketbaner, ligesom man også kan booke indendørs træningsfaciliteter. Alt sammen er noget, flere landshold benytter sig af, idet vi også har stor fokus på, at de skal have sund mad, og der skal være masser af det.”

Hvis man spurgte jeres gæster, hvad ville de så sige, I var gode til?

”Vi giver vores gæster mere, end de betaler for. Vi har en meget professionel indgang til servicering af vores gæster, selvom vi ikke er så mange ansat, men det er jo en af forskellene ved et hotel og et Danhostel. Samtidig er det også en vigtig ting, fordi vi på den måde bliver ved at møde gæsterne, når alle ansatte har flere roller. Vi hygger med dem, og jeg tror det er vigtigt, at gæsterne føler sig trygge, samtidig med at de ved, at vi er topprofessionelle omkring det, vi laver.”