5. B på Bakkeskolen i Kolding modtog 1. præmie i landsdækkende konkurrence om mobning den 13. juni

I februar måned i år inviterede Danhostel alle landets folkeskoler til at deltage i deres landsdækkende konkurrence mod mobning. Virksomheden opfordrede både elever og lærere til at sende deres bidrag ind og dermed deltage i konkurrencen om et lejrskoleophold til deres klasse. Opgaven lød ”Find mindst tre gode ideer til måder man kan blande sig på, når der er mobning i klassen”. 45 klasser fra hele Danmark deltog i konkurrencen og Danhostel modtog 70 forskellige indslag fra de deltagende klasser. Første præmien, et lejrskoleophold i 3 dage for hele klassen på et valgfrit Danhostel, gik til 5. B på Bakkeskolen Kolding. Præmieoverrækkelsen fandt sted på Bakkeskolen i går.

Overvældende interesse for mobning i de danske folkeskoler
    Hos Danhostel er man imponeret og glædeligt overrasket over den store interesse, som virksomheden har mødt i forbindelse med konkurrencen. 45 klasser har deltaget fra i alt 40 skoler, og man har modtaget 70 indslag i for
    m af film, skrevne historier, plakater, blogs, præsentationer og QR-koder. Ole Andersen, direktør Danhostel kommenterer:

- Vi er utrolig glade for, at så mange skoler i Danmark har valgt at deltage i vores konkurrence. Vores ønske er netop at få sat fornyet fokus på mobning blandt børn og unge i folkeskolerne, og være med til at genoptage debatten om problemet, som jo stadigvæk er aktuelt i mange skoleklasser i Danmark. Vi har hvert år besøg af rigtig mange skoleklasser, som er på lejrskoleophold, og vi oplever, hvordan klasserne fungerer rigtigt godt, når de bliver trukket ud af de normale rammer og besøger vores Danhostels. I tillæg til konkurrencen vil vi derfor styrke udbuddet af anti-mobningsaktiviteter, der kan udføres, når skolerne er på lejrskole hos os. Vi ønsker 5. B et stort tillykke med 1. præmien, og glæder os til at byde klassen velkommen hos os, udtaler Ole Andersen.

Forsker Helle Rabøl Hansen: ”Der skal sættes fokus på mobbepassivitet”
    - Den bedste støtte en mobbet og ensom elev kan få – er hjælp fra en klassekammerat. Det viser studier og forskning om skolemobning. Det kan derfor betale sig at opmuntre og opfordre elever til at droppe mobbepassivitet og i stedet blande sig, når en klassekammerat holdes ude af fællesskabet. En blande-sig kultur har brug for lærere, der opmuntrer og opfordrer til at stå op for hinanden. Derfor har det været vigtigt for os, at opgaven lagde op til, hvordan alle elever - også dem, der ikke er involveret - kan tage ansvar for at undgå mobning i de danske skoler. Vi har alle et ansvar, også dem, der bare kigger på, udtaler Helle Rabøl Hansen.

Begrundelse for valget af vinderklassen 5. B, af jurymedlem Helle Rabøl Hansen:
    - Genialt digitalt påfund med QR koder, der giver adgange til fælleslege, der kan styrke sammenholdet i klassen. Et fællesskab, hvor alle er med er en af de vigtigste forebyggelsesveje mod mobning i indskoling. Det er en enkel, nutidig og sympatisk idé, lyder begrundelsen fra Helle Rabøl Hansen.

Unicef som er Danhostels samarbejdspartner i anti-mobnings projektet bakker initiativet
    Børn- og ungechef Unicef, Anne Mette Friis udtaler:

- Alle børn har ret til et godt liv. Det står i Børnekonventionen. Derfor har de også ret til ikke at blive mobbet.I Unicef arbejdes der meget med børns rettigheder i skolerne, og her passer dette initiativ rigtigt godt ind. Vi er rigtig glade for at så mange danske skoler har valgt at engagere sig i initiativet og dermed har været med til at sætte mobning på dagsordenen, siger Anne Mette Friis.

For yderligere information og spørgsmål kontakt:
    Ole Andersen, Direktør, Danhostel, tlf. 21 79 64 00 eller e-mail: ole@danhostel.dk
    Helle Rabøl Hansen, Forsker DPU Aarhus Universitet, tlf. 87 16 38 73 eller e-mail: hrh@edu.au.dk

Fakta om konkurrencen:

• 40 skoler fra hele Danmark har sendt bidrag ind
    • 45 klasser har deltaget
    • 70 indslag i form af film, skrevne historier, plakater, blogs, præsentationer og QR-koder
    • Førstepræmien er et tredages lejrskoleophold i skoleåret 2017/18 til en værdi af 20.000 kr.

Top 3 i konkurrencen:

1. præmie: Et lejrskoleophold på Danhostel til en værdi af kr. 20.000. Vinder: 5. B, Bakkeskolen, Kolding
    2. præmie: Is til hele klassen. Vinder: 7. A, Lindegårdsskolen, Lyngby
    3. præmie: Is til hele klassen. Vinder: 8. B, Hørsholm Skole

Skoler, som også var med i slutspurten:
    8. Y, Kildegaardsskolen, Herlev

8. Y, Bogensskole, Bogense

5. A, Nordbakkeskolen, Ringsted

7. N, Vildbjergskolen, Vildbjerg

5. Klasse, Kundby Friskole

7. Klasse, Gildbergskolen, Gilleleje

4. A, Østervangskole, Roskilde

Anette Brylov
    På generalforsamling d. 3. april 2024 har medlemmerne i Danhostel enstemmigt valgt Helle Berthold Rosenberg som ny forperson i Danhostel. Hun afløser Poul Kristian Mouritsen, som de sidste syv år har…
    Anette Brylov
    På Danhostels netop afholdte landsmøde i København, blev John Haurits således kåret som årets vært. Det blev han bl.a. for at give sine gæster mulighed for motion, hygge og andet socialt hvad enten…
    Anette Brylov
    Danhostel har siden 2019 arbejdet aktivt med FN’s Verdensmål og haft særligt fokus på de mål, som omhandler social lighed og social ansvarlighed.