Ægtepar tager springet fra det private erhvervsliv og bliver de nye ejere af Danhostel Rømø
24. Maj. 2018

Den 1. juni 2018 overtager ægteparret Rikke og Niels Hobolt nøglerne til Danhostel Rømø og bliver stedets nye ejere. Ægteparret kommer begge to fra ledende stillinger i dansk erhvervsliv; Rikke fra en projektlederstilling i Novo Nordisk og Niels fra en stilling som økonomidirektør i Napatech.

Det bemærkelsesværdige karriereskifte hos ægteparret sker på baggrund af et stærkt ønske hos dem begge om at realisere drømmen om at drive egen virksomhed med fokus på de nære ting i livet; ro, natur, økologi og historie. Danhostel Rømø er en af de 65 medlemmer i Danhostel kæden.

Erhvervskarrieren skiftes ud med tid til nærvær, ro og det gode liv
For ægteparret Hobolt er det ikke et helt almindeligt jobskifte, som parret nu kaster sig ud i. Det er i høj grad også et goddag til en helt ny livsstil for dem begge. Det er samtidig en mangeårig drøm om at drive selvstændig virksomhed, der går i opfyldelse. Niels Hobolt fortæller:

- Både Rikke og jeg har en lang karriere bag os i det private erhvervsliv, hvor vi har haft mange fantastiske lærerige år med stillinger i en række spændende virksomheder og undervejs samlet erfaring indenfor økonomi og ledelse. Men vi nærmer os nu en tid i vores liv, hvor vi gennem nogle år har kunnet fornemme, at det var tid til forandring. Vi kan mærke, at vi er mættet af det traditionelle karriereliv og samtidig er vores to børn godt i gang med deres egne liv, og vi føler derfor, at vi nu er klar til ”barn nr. 3” - vores nye vandrerhjem. Vores ønske er, at vi på Rømø i fællesskab kan skabe et liv og et sted, hvor der er plads til fordybelse og nærvær og hvor samspillet mellem natur, historie, miljø og økologi er i fokus.

Danhostel Rømø skal være stedet man har lyst til vende tilbage til
De nye ejere og værter på Danhostel Rømø har ingen erfaring i at drive vandrerhjem og går derfor til opgaven med stor ydmyghed. De har allerede fordelt opgaverne imellem sig og det bliver Rikke som vil tage sig af indretningen og forplejningen og Niels der vil være den daglige vært og tage imod stedets gæster, han kommenterer:

- Selvom investeringen i vores nye vandrerhjem er en fælles beslutning og vi naturligvis er sammen om alle overordnede beslutninger, så har det fra starten været vigtigt for os at fordele de mange forskellige ansvarsområder imellem os. Rikke vil stå for køkkenet og den generelle indretning af stedet. Jeg selv vil tage mig at booking og reception og modtagelsen af vores gæster. Men det fælles ønske for os begge er, at stedet skal være kendetegnet af de gode værdier. Vores gæster vil blive budt velkommen af mig personligt og forplejningen vil hovedsagelig bestå at økologiske lokale råvarer. Dette kombineret med kommandørgårdens smukke rammer, områdets historie og den fantastiske vilde natur, gør at vi forhåbentlig kan være med til at give vores gæster en helt særlig oplevelse og give dem lyst til at vende tilbage til os og til området.

Vandrerhjemsejere vil være en del af lokalsamfundet på Rømø
Med blot 550 fastboende på Rømø bliver de nye ejere af Danhostel Rømø en del af et af de helt små lokalsamfund i Danmark. Parret glæder sig meget til at flytte til denne del af Danmark og som nye tilflyttere gøres dette med stor respekt for lokalbefolkningen og for området. Niels Hobolt udtaler:

- Vi ser meget frem til at bosætte os på Rømø og ikke mindst til at blive en del af den fremtidige udvikling af området, som Tønders borgmester Henrik Frandsen allerede har stor fokus på. Men samtidig med er vi meget bevidste om, at vi bosætter os et ganske lille samfund, hvor mange har boet der i gennem flere generationer og vores tilgang til det hele er derfor meget ydmyg. Vi vil rigtig gerne gøre Danhostel Rømø til en endnu større del af området og vores ambition er, at stedet skal blive et hyggeligt mødested for Rømøs beboere, og at vi bliver en integreret og aktiv del af lokalsamfundet.

Danhostel direktør hilser de nye ejere af Danhostel Rømø varmt velkommen
Danhostels direktør Ole Andersen glæder sig meget til samarbejdet med de nye ejere af Danhostel Rømø, han kommenterer:

- Vi er rigtig glade for at byde Rikke og Niels Hobolt velkommen til Danhostel familien. Rikke og Niels kommer med solide baggrunde begge to fra det private erhvervsliv, og jeg overbevist om, at de med deres baggrund og engagement vil kunne skabe en god udvikling og vækst af stedet til gavn for både Danhostel Rømø og lokalsamfundet. Jeg ser også frem til, at de bliver en del af det gode fællesskab i vores kæde blandt værterne, og jeg er overbevist om, at de erfarne og dygtige værter vi har i kæden i dag, vil være gode sparringspartnere for dem og at de selv vil kunne tilføre ny viden til kæden fra deres tidligere virke. Jeg ser meget frem til samarbejdet med Rikke og Niels og hilser dem varmt velkommen til Danhostel.

For yderligere oplysninger og information kontakt:

Rikke og Niels Hobolt, ejere af Danhostels Rømø, tlf. 31 21 87 00 eller e-mail: nielshobolt@hotmail.dk

Ole Andersen, direktør, Danhostel, tlf. 21 79 64 00 eller e-mail: ole@danhostel.dk

Åbningstider Danhostel Rømø:

Danhostel Rømø vil holde åbent fra påske til og med efterårsferien (uge 42).

Fakta Rikke og Niels Hobolt:

Parret mødte hinanden på Aarhus Universitet i 1992. De har 2 børn og er pt. bosiddende i Sorø.

Rikke: 47 år født på Sjælland og oprindeligt uddannet sygeplejerske.

Niels: 49 år født i Aarhus og oprindeligt uddannet Cand. Oecon.

Fakta om Danhostel Rømø

Danhostel Rømø er indrettet i en bevaringsværdig kommandørgård fra 1700-tallet og har fungeret som vandrerhjem siden 1948. Stedet er sidenhen blev støttet af A.P. Møller MÆRSK fonden i forbindelse med udbygningen.

Stedet besøges hvert år af mange skoleklasser fra Danmark og Tyskland samt af mange familier med børn. Også flere-genrationsfamilier er hyppige gæster på vandrerhjemmet.

• Danhostel Rømø er en del af de 65 hostels, der er tilknyttet Danhostel-kæden (2018)
  • 63 sengepladser
  • 21 værelser – heraf 6 med eget bad og/eller toilet
  • 2 spisestuer, hvor den ene er en historisk kommandørstue
  • Konference- og mødefaciliteter med plads op til 50 personer
  • Pejsestue, skolestue til undervisningsbrug, bordtennis og hyggelige gæstekøkkener
  • Gode udendørs faciliteter med masser af muligheder for boldspil, lege mv.
  • Gratis parkering
  • Trådløst internet
  • Handicapvenlig, da alle faciliteter er i stueetagen
  • Kun få minutters gang til Vesterhavet med den spændende vadehavskultur

Læs mere om Danhostel Rømø her.

Tvillingeparret Kim og Kate Falden, som sammen med deres ægtefæller overtager Danhostel Odense Kragsbjerggaard ved årsskiftet, vil sætte vandrerhjemmet i stand med respekt for historien. Formålet er…
Den 15. juni 2018 bliver Vitskøl Kloster officielt medlem af Danhostel. Det historiske kloster blev grundlagt i 1158 og er i dag et af Europas ældste og bedst bevarede klosteranlæg.
Danhostel Kolding fylder 80 år den 28. maj 2018. Det smukke vandrerhjem blev i sin tid indviet på de gamle ”Galgebjerge” tilbage i 1938. Op gennem tiderne har stedet haft fem værter, og den nuværende…