Martin, Morten og Mads på vandretur

26-07-2012: HJEM KÆRE HJEM!

Først vil vi godt undskylde for den lidt forsinkede tekst og de manglende billeder. Der pludselig sket rigtig meget i går. Efter vores første allerede ved vores første pause, kom Mads svigermor med en øl til frokosten. Nogle kilometer efter kom en ven fra ABC i Ulfborg, som havde sponsoreret en forfriskningskurv til os, som bl.a. indeholdte sodavand, øl, strømper, chokolade m.m.

Vi kunne virkelige mærke at der ikke var langt hjem igen. Som kilometerne blev færre steg dyt og hilsner ligefremt proportionelt. I Ulfborg gjorde vi et kort stop for at forkæle os selv med en is. Inden vi nåede ud af byen igen holdt en bil ind ved siden af os. Ud af bilen kom der pilsner med en "god tur" fra gode bekendte i Tim. Vi fik igen lov til at gå nogle kilometer. Før de sidste 5 kilometer ankom en journalist og fotograf fra Ringkøbing-Skjern Dagblad.

Efter et lille interview skulle de sidste kilometer tilbagelægges. Vi kunne nu lugte mors kødgryder og humøret og farten var høj. Det var ikke helt til at fatte at vi nu efter 11 dage var kommet frem. Ved Shell Tim blev vi modtaget af en stor flok af venner og familie, som bød os velkommen hjem. Smedegård Tim A/S havde sørget for øl, mens bageren i Rindum havde stillet store kanalkager/brunsviger frem. Det var underligt, men helt fantastisk at være hjemme.

En øl og et bad senere, sad vi alle tre hjemme ved Mortens forældre og nød solen på terrassen, med god mad og vin. Efter ultimativ Tim hygge med familie, gik turen mod klubhuset hvor der skulle festes og hygges med de gamle fodboldvenner. Tak til alle jer, som har hjulpet os på vejen og tak til jer der har fulgt os.

26-07-2012: Det sidste træk

De sidste 31 km venter forude. Heldigvis bliver der lovet marginalt lavere temperaturer i dag end dem vi var vidne til i går. Der er lovet forfriskninger af velmenende venner og bekendte på ruten undervejs og hjemme i Tim venter familierne med optændt grill. Som de jyder vi i bund og grund er, er mad og forfriskninger en stor motivationsfaktor og vi forventer at skyde en topfart i dag der ligner 8 km/t - realistisk set nok nærmere 3.

En lang tur har nået sin ende og vi glæder os til at have mulighed for andre transportmidler, som de der moderne cykler og biler.

25-07-2012: Vandring i hedebølgen

Meteorologerne fik denne gang ret. Den danske sommer bød på varmerekord med temperaturer omkring 30 grader og meget lidt kølig brise, en perfekt dag til en kølig øl på terrassen, en tur i poolen og is, rigtig mange is. Vi valgte imidlertid en anden løsning bestående af 33 km vandring med en tung oppakning på ryggen.

Ikke desto mindre kastede vi os ud i projektet og det gik sådan set meget godt, i hvert fald er vi nået målet i Holstebro hvor vi tilsyneladende er de eneste 3 mennesker med vandrestøvler der ikke har et spejder tørklæde.

Turen bød som sagt på ubehagelige varmegrader som nødvendiggjorde store vandforsyninger og hyppige besøg hos folk på ruten til opfyldning af flasker. Vi følte næsten vi var hjemme, da vi passerede en vogn fra Tim maskinfabrik, altså en vogn fra den gang der blev lavet ordentlige landbrugsmaskiner.

Ved Aulum blev vi ret hurtige enige om at is i sommervarmen var en menneskeret og det blev således til en pause i skyggen med skildpadde is. Derefter fortsatte turen i temperaturen der stille og rolig aftog og blev mere vandre venlig. Efter hård kamp med meget lidt energi nåede vi frem til Holstebro, en sandwich og en kold cola på gågaden før vi tog de sidste 500 meter til Danhostel Holstebro hvor et tiltrængt hvil og bad er blevet passet.

I morgen tager vi hul på turens sidste 31 km hjem til Tim. Vi glæder os, men ser samtidig tilbage på en stor og anderledes oplevelse som vi er glade for at have med i bagagen.

25-07-2012: Snart hjemme

Det er blevet onsdag og vi kan næsten lugte mors kødgryder nu. I dag går turen ca 33 km fra Danhostel Herning til Danhostel Holstebro, på en dag hvor den danske sommer har besluttet sig for at sætte varmerekord, en varmerekord der efter vores mening godt kunne have ventet til fredag. Det bliver en lang, hård tur i dag, men vi er godt udhvilede og fyldte med energi efter stor morgenbuffet her i Herning. Budgettet ser fornuftigt ud og der satses stort på en pizza til aftensmaden i Holstebro.

På vej igen

24-07-2012: Herning

Den danske sommer har stået, som en bagende hede over os på dagens knap 20 km lange etape. Derfor var Danhostel i Herning et ventet mål, hvor et bad virkede som overdådig luksus. Efter lidt hvile på de bløde madrasser slog vi et kort smut forbi den lokale købmand, hvor et par velfortjente øl blev indkøbt. Efter aftensmaden tog vi øllene under armen og vandrede ned til Fuglsang sø, hvor en god dag blev afsluttet i selskab med en mindeværdig solnedgang.

En velfortjent bajer

Solnedgang over Fuglsang sø

24-07-2012: Gæstfrihed og formiddagspilsner

Da vores skrivemaskine var løbet tør for strøm følger opdateringen på gårsdagens eventyr med på i dags afgangsopdatering. Som skrevet i går havde vi sejlet det meste af det planlagte stykke, så det sidste kanosejlads foregik i mageligt tempo med masser af tid til at nyde formiddagssolen i de dejlige omgivelser. Vi efterlod kano og redningsveste ved Silkeborg og smed atter rygsækken på og fortsatte turen over moderlandet. Da vi alle havde god energi besluttede vi at tage en lang strækning så vi skulle gå knap så langt i dag.

Efter at have besteget Funder bakke og en masse andre bakker omkring silkeborg fladede landskabet ud og turen bar os helt til Bording, hvor vi besluttede at vi ville bede om ly for natten på en lokal gård. Endnu engang står vi helt målløse overfor den danske gæstfrihed som tilsyneladende ingen grænser kender. Vi er her hos vores værter Viggo og Ditte + børnebørn, blevet budt aftensmad bestående af karbonader og grønærter og jordbærgrød til dessert. Efterfølgende var der kaffe og kage og en lille rundvisning på gården før vi gik i hi i vores telt.

Her til morgen blev vi budt på morgenmad med alt hvad vi kunne ønske os, hvorefter vi pakkede sammen. For lige at runde af blev det også til en lille formiddagspilsner på terrassen.

Så med maverne fulde og med masser af positive indtryk gør vi os nu klar til at vandre mod Danhostel Herning i høj solskin. Vi glæder os til at se en blød seng og ikke mindst et bad efter 3 dage i den danske vildmark.

23-07-2012: Silkeborgsøerne

Efter en hyggelig aften ved bålet, hvor vi fik en god snak med vores naboer i et andet shelter og en god nats søvn er vi i dag klar til at stævne ud mod nye eventyr på Silkeborgsøerne. Efter alt at dømme bliver det i dag høj solskin, så vi ser frem til nye oplevelse. Da vi sejlede længere end først planlagt i går bliver det en relativ kort sejltur, hvorefter vi skal vandre til Funder bakker og finde en ny overnatningsplads til den sidste nat i telt, før vi igen skal overnatte på vandrehjem.

22-07-2012: Kanosejlads

Da vi ankom til Ry Kanofart, tog vi frokosten før vi skulle ud på de store farvande. Vi fik kigget lidt på et kort og snakket lidt med en af ejerne af kanoudlejningen og besluttede os for at ændre vores planer en smule for budgettets skyld. Vi besluttede os for at sejle nogle ekstra kilometer og på den måde nå en gratis teltplads kaldet De Små Fisk.

De Små Fisk teltplads efter godt 15 km og 4 timers sejlads kom vi endelig til pladsen, hvor vi hurtigt fik vist vores maskulinitet, ved at sætte gang i et bål.

Vores stolthed

Vi opdagede til alt held at der på pladsen var 3 shelters, som var til fri afbenyttelse. Vi skyndte os at lave rede i den ene, hvor vi nu skal overnatte. Så skal der ikke bøvles med et vådt telt i morgen. Sov godt og drøm sødt derude.

22-07-2012: Afgang fra Ravnsø

Første nat i telt er overstået. Vi vågnede op til fantastisk solskin. Solen stod højt over Ravnsø, som ligger i aldeles naturskønne omgivelser. Endnu engang vil vi gerne takke vores utrolig gæstfrie værter, Leif og Nancy for denne overnatning.

Nu er teltet ved at være pakket sammen og turen går videre mod Ry, hvor Ry Kanofart venter med en kano til os. Vi glæder os til at nyde den danske sommer på Gudenåen og Silkeborgsøerne.

21-07-2012: Solskin i det jyske

Vi er nu langt om længe samlet alle tre, da Mads koblede sig på i Århus. Efter at have fordelt mad og telte nogenlunde ligeligt, gav vi os til at flygte fra Århus og en Grøn koncert der var faretruende tæt på. Efter hviledagen var benene i bedre form og humøret højt, Mads skulle briefes om turen indtil videre og vi skulle opdateres på, hvad han egentlig havde lavet indtil nu. Det viste sig at han bare var fuld af gode undskyldninger, der involverede fantasi-steder som Kroatien og Berlin.

Vejret viste sig i dag fra sin bedste side og vi har vandret i fantastisk solskin på jysk asfalt som viste sig at være lige så hård som den sjællandske. Efter at have forceret adskillige bakker nåede vi frem til Javngyde, en fin lille landsby ved Ravn sø, tæt på Ry.

Her har vi slået telt op i haven hos et par venlige lokale med udsigt over søen og lavet mad i det fri. Venligheden hos vores "værter" kender ingen grænser og vi blev tilbudt både vin og melon til at sove på hvilket vi naturligvis tog imod med beskeden kyshånd.

Vi ser frem til turen i morgen hvor den står på kanosejlads.

21-07-2012: Efter hviledagen

Efter en tiltrængt hviledag på Danhostel Århus indstiller vi nu kompasset til Ravn sø og området omkring Silkeborg. I dag skal turens tredje ben i form af Mads kobles på og det forventes kraftigt at han har så meget energi, at han tilbyder at bære telt, mad og en af os på skift.

Danhostel Århus har været et dejligt bekendtskab med gode, moderne forhold og en lækker morgenbuffet. Så med genopladede batterier påtager vi os i dag opgaven at krydse Jylland, hvor mulden ifølge vor barndoms minder er lidt blødere. Vi får se.

19-07-2012: Afgang dag 4

Så er vi klar til at kyle rygsækken på ryggen igen og vandrer videre i det danske landskab. Det til trods for at vi er kede af at efterlade de super skønne naturomgivelser, som vi befinder os i her ved Danhostel Nykøbing Sjælland.

Endnu en gang er depoterne blevet fyldt med et lækkert måltid. Nu vil vi finde en færge, som vi har hørt skulle gå fra Odden. Mon den findes, eller er det bare en myte? Følg med i næste indlæg :-)

18-07-2012: Frederiksværk-Nykøbing Sjælland

Dagens strækning var opdelt i to, et 11 km langt stræk fra Frederiksværk til Hundested hvorfra den stod på færgeoverfart til Rørvig. Fra Rørvig skulle vi så yderligere ti km til Danhostel Nykøbing Sjælland. Før afgang blev vi som tidligere nævnt interviewet af Frederiksværk ugeblad om alt fra baggrunden for turen, hvor vi kom fra, hvor mange vabler vi havde osv. Senere på ruten blev vi opsøgt af en fotograf til et lille photoshoot til artiklen.

Efter et godt morgenmåltid, og med udsigten til en forholdsvis kort etape, begav vi os optimistiske ud på ruten. Optimismen blev dog hurtigt afløst af nye skavanker, som undervejs blev afløst af andre skavanker. Til gengæld var ruten utrolig smuk, med masser af kuperet dansk sommerlandskab som i dagens anledning også var badet i solskin.

En veloverstået færgetur senere, og for nogens vedkommende, en lille lur, ankom vi til rørvig med badestrand, iskiosk og andre lækre fristelser.

Stranden ved Rørvig havn

Det er efterhånden svært at modstå fristelserne

Vi faldt dog ikke for fristelserne og begyndte den sidste del af dagens vandring med en nyvunden mod på projektet (hvornår vi lærer at en times pause ikke helbreder os, ved vi ikke). Da vi var i god tid tog vi os en del pauser undervejs og ankom til Danhostel Nykøbing Sjælland i utroligt smukke omgivelser kl 18.

18-07-2012: Afgang på dag 3

Selvom fødder og ben skriger efter hvile, så er vi takket være Danhostel Frederiksværk, efter et lækkert måltid på benene igen.

Inden turen går videre over det nordsjællandske skal vi lige have overstået et interview med den lokale avis. Vi forventer at gå relativt tidligt i dag, da vi så kan være fremme i god tid og få hvilet kroppen på Danhostel Nykøbing Sjælland.

17-07-2012: Frustration og flotte landskaber

Dette er en fortælling om frustration over (efter vores bedste overbevisning) misvisende kort, trætte kroppe og den spændende nye feature, vabler er kommet, på vores i forvejen hårdt prøvede fødder.

Det er også en fortælling om flotte danske landskaber, et venligt postbud og glæden over små ting som en serviceminded medarbejder der tilbyder gratis kaffe, te og chokolade på Danhostel Frederiksværk.

Turen i dag var kortere end i går, men med gårsdagens tur siddende i benene, var det ikke en mindre udfordring. Vi begyndte allerede at tale om at komme hjem i mors lune hule. Det tænkes at det er det der på trods af træben og vabler holder os fra at kaste os ned på jorden i fosterstilling.

Vi har idag også fundet en udmærket ordning, som hedder “gå: hold kæft, pause: taletid”. Vi ser optimistisk frem til turen imorgen, som bliver afkortet en smule, da der ligger en sejltur på ruten. Håber I alle har det godt hjemme i stuerne!

17-07-2012: Afgang med ømme ben

Så forlader vi et kort, men tiltrængt og godt ophold på Danhostel Hillerød. Selvom vi kom udenfor kontor tid i går, havde personalet været så søde at ligge nøgler og information til os. Vi fik et dejligt varmt bad på værelset og en god nats søvn. Vi stod op til et fantastisk morgenbuffet, som lagde godt i maven.

Nu er vi klar til endnu en etape, trods ømme ben.

16-07-2001: Dag 1

Forsinkelse, snegle, heste, bakker, lyskryds, korncirkler, ømme ben, dejlig natur, regn, vandrersnak, sol og en død fugl, det beskriver vores første og vores længste etape meget godt!

Planmæssig afgang kl. 13 blev udskudt til kl. 14 pga. forskellige praktiske ting der lige skulle på plads. Fulde af gåpåmod forlod vi Hellerup i stil med champagne og bevægede os mod vores mål i Hillerød.

Lige før afgang

Ruten blev ændret lidt undervejs som følge af lidt kort forvirring, men vi kom tilbage på rette spor ved hjælp af god gammeldags stedsans og lidt hjælp fra venligtsindede lokale og fortsatte den lange tur, en tur som vi måtte sande var noget længere end vi havde regnet med.  Efter små fire timer forlod vi så Storkøbenhavn.

Så slap storbyen taget i os

Det til trods er vi nu fremme ved Danhostel Hillerød og et velfortjent bad samt muligheden for at få vores ben opad. Vi er stadig ved godt mod og ser frem til de kommende, knap så lange, etaper.

15-07-2012: Dagen inden afgang

Så er det i morgen vi skal af sted. Vi har fået fat i de sidste ting og pakket det i rygsækken. Vi er meget spændte, da det bliver en jomfrurejse for os. Ingen af os har før gået så langt og slet ikke med så mange kilo. Vi har pakket så meget proviant, som vi havde plads og overskud til. Her i de sene aftentimer er det lige gået op for os, at vi skal på en lille bådtur fra Hundested til Rørvig, hvilket kommer til at tage en lille bid af rejsebudgettet. Vi har planlagt at gå fra Hellerup station kl. 13.00, hvilket vi håber holder stik. Vores første destination er Hillerød, hvor vi skal overnatte på Danhostel Hillerød. Jylland here we come?

Martin, Morten og Mads

13-07-2012: Hello World

Hej til jer. Nu nærmer dagen sig, the days of days, dagen hvor vores efterhånden latte-tilvænnede, dovne kroppe skal tage de første spæde skridt mod hjemstavnen Tim. Idag, fire dag før afgang, er det begyndt at dæmre at løbeturene og gåturene ikke har været hyppige nok, men det har derimod fejringen af sommerferien på Roskilde festivalen og de Københavnske barer. Det til trods, er vi ved godt mod.

Det nødvendige udstyr er efterhånden hentet hjem, hvor størsteparten er blevet lånt af venner og bekendte. I vores søgen efter udstyr har vi opdaget at noget så simpelt, som strømper har vist sig at være et langt større teknisk anliggende end vi nogensinde havde drømt om. Martin mangler dog stadig en rygsæk, så lad os håbe han finder en i tide, ellers må han jo finde en pose og pind..

Vi har udfordret os selv endnu mere på turen og besluttet os for, at vil leve for hvad der svare til en togbillets pris, fra København til Tim (402 kr). Vi vil klare os for det og vores jyske taleevner. Vi glæder os meget til at skulle tage de første skridt på på vores lille eventyr og er fulde af ukuelig optimisme og en forestilling om at den danske sommer indtræffer de kommende to uger, så vi kan se Danmark fra sin skønneste side. Lige nu går alt, som planlagt og det skulle det gerne blive ved med indtil vi skal afsted.

P.S.
    Hvis der på et tidspunkt skulle være nogen der kommer til at undre sig over fyren, som vil komme til syne på billederne når vi kommer til Jylland, så fortvivl ikke. Det er bare Mads, vores sidste ben i de 3 M'ers skammel.

Projektet

Tre unge eksiljyder ønsker at tage tilbage til den jyske muld, hvor deres ben i fordomstid blev solidt plantet. De har imidlertid fundet ud af, at benene blev så solidt plantet, at de nu føler sig nødsaget til at tage hjem og hente dem. Det bliver et episk eventyr om 3 barndomsvenner, som i ungdomsårene blev splittet mellem uddannelser, og er nu på magisk vis igen er samlet i den store og skræmmende hovedstad. Det bliver et eventyr fyldt med overraskelser, udfordringer, mange fugle og en træls mand med hat.”

Drengenes rute er følgende:

Mandag 16. juli Danhostel Hillerød
    Tirsdag 17. juli Danhostel Frederiksværk
    Onsdag 18. juli Danhostel Nykøbing Sjælland
    Torsdag 19. juli Danhostel Aarhus
    Fredag 20. juli Danhostel Aarhus
    Lørdag 21. juli Ravn Sø (telt)
    Søndag 22. juli FDF Friluftscenter Sletten (telt)
    Mandag 23. juli Et sted i Funder skov Silkeborg (telt)
    Tirsdag 24. juli Danhostel Herning
    Onsdag 25. juli Danhostel Holstebro
    Torsdag 26. juli Tim (hjemme hos far og mor)

Du skal acceptere marketing cookies for at se og tilføje kommentarer.

Modtag Danhostel nyhedsbrev

Få konkurrencer, eksklusive tilbud, rejseinfo m.m.
    Nyt Danhostel åbner i Aalborg
    Cecilie Karlsson

Velkommen til Danhostel Aalborg, som kan bookes allerede nu

Årets Vært 2023 John Haurits
    Anette Brylov Hansen

På Danhostels netop afholdte landsmøde i København, blev John Haurits fra Danhostel Svendborg således kåret som årets vært. Det blev han bl.a. for at give sine gæster mulighed for motion, hygge og andet socialt hvad enten det gælder en lejrskole et familietræf eller et hold kursister.