7. klasse på Hornum Skole i Aars modtog 1. præmie i landsdækkende konkurrence om Danmark den 13. december

Danhostel ønsker at være med til at støtte læringen om Danmarks historie, kultur og natur blandt de danske folkeskoleelever. Kæden tog i august i år initiativ til en landsdækkende konkurrence under navnet ”Derfor elsker vi Danmark”. Her opfordrede man landets 4.-9. klasser til at indsende deres begrundelse og bud på klassens favoritdestination til næste års lejrskoletur. Første præmien, et lejrskoleophold i 3 dage for hele klassen på et valgfrit Danhostel, gik til 7. klasse på Hornum Skole i Aars. Præmieoverrækkelsen fandt sted på Danhostel Vitskøl Kloster i går.

Juryen anerkender 7. klassens fokus på historie, natur og gastronomi
    Den vindende 7. klasse havde produceret en video, som viste, at de havde sat sig grundigt ind i det område, som de gerne ville på lejrskole i, nemlig Sønderjylland. På videoen præsenterer de på fineste vis både historiske detaljer fra området, som bl.a. slaget ved Dybel Mølle og de sætter via et rollespil i filmen, hvor fire elever fortæller og spiser det berømte sønderjyske kagebord, fokus på områdets gastronomi. Juryen var mere end begejstrede for klassens video og begrundelsen lød således:

- Der er tale om et indslag, hvor vi kan se, at klassen virkelig har gjort sig umage. Man har formået at finde steder, der både signalerer den danske historie og fremtiden. Der er fokus på dansk historie, natur og gastronomi og hele klassen har været engageret, inddraget og medvirket i det indsendte forslag. Forslaget er godt iscenesat og leveres med stort engagement og charme. Der er også en stor stolthed over det område, som man selv kommer fra, lød juryens bedømmelse.

7. klasse på Hornum Skole jubler over lejrskolepræmien og glæder sig til besøg i Sønderjylland
    Der var stor jubel og glæde hos 7. klassen fra Hornum Skole, da klassen fik overbragt nyheden på Danhostel Vitskøl Kloster af Danhotels direktør Ole Andersen om, at de havde vundet første præmien i den landsdækkende konkurrence om Danmark. Også klasselærer Rikke Sondrup Bachmann var stolt af klassens præstation og udtalte:

- 7. klasse har virkelig vist stor interesse og engagement i arbejdet med den video, som vi producerede i forbindelse med vores deltagelse i konkurrencen. Og klassen glæder sig til at skulle opleve Sønderjylland til næste år. Hele projektet omkring Danmark passer utroligt godt til vores skoles værdisæt, som sætter fokus på, at vi skal give vores elever indsigt, udsyn og styrke fællesskabet. Vi arbejder i det daglige rigtig meget med, at eleverne skal kunne se sig selv i forhold til den verden, der omgiver dem, og vi tager hvert år på ture med dem i lokalområdet eller til andre steder i Danmark. Derfor passede konkurrencen om at opleve Danmark også utroligt godt ind i dette års undervisningsplan, slutter Rikke Sondrup Bachmann.

Stor interesse for læring om Danmark, vores fælles historie, natur og kultur hos folkeskoleeleverne
    De danske lejrskoler er ikke blot en social begivenhed for klasserne. De er i ligeså høj grad med til at sætte fokus på læring og uddannelse af eleverne. Når skolerne tager på lejrskoler, er det oftest som en del af et større undervisningsprojekt indenfor fx historie, geografi, natur mv. og netop hele lærings princippet ligger også Danhostels vandrerhjem, som hvert år huser tusindvis af lejrskoler, meget på sinde.

Hos Danhostel er man derfor ekstra imponeret og glædeligt overrasket over den store interesse, som virksomheden har mødt i forbindelse med konkurrencen ”Derfor elsker vi Danmark”. Rigtig mange skoleklasser har deltaget, og man har modtaget masser af kreative indslag. Ole Andersen, direktør Danhostel kommenterer:

- Vi er utrolig glade for, at så mange skoler i Danmark har valgt at deltage i vores konkurrence. Hos Danhostel ønsker vi at være med til at støtte op omkring læringen om Danmarks historie, kultur og natur blandt folkeskoleeleverne. Vi har hvert år tusindvis af lejrskoler på besøg på vores Danhostels ude i landet, og vores lokale værter, som alle har et stort lokalt kendskab, hjælper året igennem mange lærere med at tilrettelægge klassens faglige og praktiske program under et ophold.

- Udover det læringsmæssige ved vi, at lejrskoler også spiller en stor rolle for klassens sociale trivsel. Ofte bliver man godt rystet sammen og får måske løst konflikter, når man er væk fra de sædvanlige rammer. Som et led i vores arbejde med folkeskolerne kørte vi sidste år en kampagne mod mobning i samme stil som konkurrencen om Danmark i år, og som det er tilfældet i år, vakte også anti-mobningskampagnen genlyd hos skolerne. Vi ser det som en vigtig opgave for os at være med til at tage et ansvar for, at eleverne i folkeskolerne har fokus på vores land, men i høj grad også har fokus på samværet og fællesskabet med hinanden, udtaler Ole Andersen.

Eleverne skal bruge deres præmie til et ophold på Danhostel Flensborg Fjord.

Se 7’ende klassens vindende video her i en forkortet udgave.

Se video fra præmieoverrækkelsen den 13. december 2018

For yderligere oplysninger og information om konkurrencen og om Danhostel kontakt: